Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Rumianie realizowała zadanie: MYŚL EKO-POZYTYWNIE-TWÓRZ KREATYWNIE. Warsztaty twórczego recyklingu na które pozyskała 8000,00 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.
Głównym celem realizowanego projektu było uwrażliwienie uczestników na aktualne problemy środowiska, gospodarkę odpadami, kształtowanie postaw proekologicznych i wprowadzenie w tematykę twórczego wykorzystania odpadów, tworzenia nowych przedmiotów użytkowych.
Uczniowie szkoły zaaranżowali przestrzeń przy szkole, która ma pełnić funkcję relaksacyjną i edukacyjną. Pod kierunkiem nauczyciela techniki i plastyki uczniowie przygotowali makietę strefy relaksu. Rodzice zgromadzili materiały, z których można było zrealizować uczniowskie przedsięwzięcie: palety, stare opony, szpule po przewodach elektrycznych. Wspólne spotkania rodziców, uczniów, nauczycieli w formie twórczych warsztatów recyklingowych zamieniały odpady w prawdzie dzieła sztuki. Szpule zostały zamienione w piękne stoły, palety w donice, ławki, opony w filiżanki ze spodeczkiem. Wszystkie wykonane meble i dodatki zostały pomalowane zgodnie z inwencją twórczą dzieci i rodziców. Dopełnieniem są poduchy, które wprowadzają klimat sprzyjający pełnej relaksacji. W doniczkach uczniowie posadzili kwiaty, które są dopełnieniem realizowanego zadania. Nad strefą został umieszczony żagiel, który chroni przed promieniami, słońca wszystkich, którzy odpoczywają w tej przestrzeni. Napis w języku angielskim: „Relaks zoone- zachęca tylko do odpoczynku, ale także do nauki języka angielskiego. W strefie zostało wyznaczone miejsce do edukacji na temat segregacji odpadów. Tablica edukacyjna i kosze do segregacji są cennymi pomocami dydaktycznymi dla wszystkich, którzy zgłębiają wiedzę i praktyczne umiejętności w obszarze segregacji odpadów.
Uroczystego otwarcia strefy wypoczynku dokonał wspólnie z dziećmi przedszkolnymi, rodzicami Wójt Gminy Rybno Pan Tomasz Węgrzynowski. Przecięcie wstęgi to symbol, że przedsięwzięcie zostało oddane do użytku dla wszystkich osób, które będą tu spędzać czas. Wszyscy zaangażowani rodzice otrzymali podziękowania za zaangażowanie w realizację strefy wypoczynku.
Wspólne działanie pokazało, że twórczy recykling połączony z zagospodarowaniem otoczenia szkoły to wyzwanie, które przynosi zadowolenie, łączy ludzi i pokazuje, że racjonalne zagospodarowanie odpadów może przynieść wiele korzyści wszystkim, którzy stawiają na ochronę środowiska- poprzez własny przykład. W czasie realizacji zadania ”MYŚL EKO- POZYTYWNIE” uczniowie uczestniczyli w wycieczce do sortowni ZGOK w Olsztynie, gdzie odbyli szkolenie, w którym zapoznali się z istotą zagospodarowania odpadów na świecie, a także w najbliższym środowisku, w którym mieszkają. Uczyli się także praktycznej segregacji odpadów, zwiedzili zakład. Dla uczniów było to kolejne ważne doświadczenie wyniesione podczas edukacji ekologicznej.
Kolejną formą realizacji były warsztaty techniczno-plastyczne gdzie uczniowie ozdabiali torby motywami ekologicznymi. Najciekawsze projekty zostały nagrodzone, uczniowie poprzez taką formę zachęcają najbliższych do robienia zakupów w torbach wielokrotnego użytku.
Uczniowie uczestniczyli w konkursie o zasięgu powiatowym „TAK DLA KLIMATU”- ilustracja do hasła ekologicznego”. Na konkurs wpłynęło wiele prac plastycznych, które pokazały, że edukacja ekologiczna jest bardzo bliska młodym ludziom.
Wypracowane podczas realizacji projektu materiały: wiersze, rymowanki, prace plastyczne, zdjęcia zostały wykorzystane do opracowania i druku kalendarza EKO-POZYTYWNI na rok szkolny 2024/2025. Jednym z istotnych działań w obszarze kształtowania postaw proekologicznych jest włączenie szkoły w powszechną edukację dotyczącą zasad i korzyści wynikających z segregacji odpadów, ich przetwarzania. Zaangażowane uczniów, nauczycieli i rodziców w utworzenie recyklingowej strefy wypoczynku pokazuje, że twórczy recykling przynosi wiele korzyści wszystkim obrońcom środowiska, w którym żyją. Wspólnie spędzony czas na tworzeniu przedmiotów użytkowych z materiałów, aranżacja przestrzeni zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami uczniów to wyzwanie, które pokazuje, że edukacja poprzez działanie jest kreatywna i twórcza.
Recyklingowa strefa wypoczynku spełnia swoje funkcje, a przede wszystkim cieszy wszystkich, którzy mogą tam odpoczywać i edukować się w miejscu stworzonym z potrzeby działań w obszarze racjonalnego i twórczego zagospodarowania odpadów.
Autor tekstu: Hanna Kirchhof