,,Podróże z klasą ‘’ – uczniowie Szkoły Podstawowej w Rumianie na wycieczce Oświęcim – Kraków – Wadowice – Wieliczka – Ojców.
Uczniowie Szkoły Podstawowej im.ks. Jana Twardowskiego w Rumianie wzięli udział w pięciodniowej wycieczce . Trasa wycieczki Oświęcim- Kraków – Wadowice – Wieliczka – Ojców.
Przedsięwzięcie było realizowane w ramach rządowego programu ,, Podróże z klasą’’ , na które placówka pozyskał dofinansowanie w kwocie 44.920,00 zł . W dniach od 14.10.2024r.- 18.10.2024r. zwiedzili punkty edukacyjne , które pozwoliły poznać walory historyczne naszej ojczyzny.
W ramach realizacji przedsięwzięcia „Podróże z klasą” uczniowie zwiedzili Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Przejście przez autentyczny teren byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady było nie tylko cenną lekcją historii, ale też ważnym osobistym doświadczeniem. Wizyta w autentycznym Miejscu Pamięci stała się unikatowym doświadczeniem edukacyjnym. Program zwiedzania dostosowany był do poziomu emocjonalnego oraz zgodny z podstawą programową nauczania historii starszych klas szkół podstawowych. Zwiedzanie obejmowało obozy Auschwitz I oraz Auschwitz II Birkenau- miejsca, które stały się symbolem nazistowskich zbrodni i eksterminacji narodu żydowskiego oraz innych narodowości uznawanych przez nazistów za niegodnych życia. Odwiedzane miejsca i eksponaty muzealne wywarły ogromne wrażenie na zwiedzających. Była to prawdziwa lekcja historii o tragicznych wydarzeniach, które miały miejsce w czasie II Wojny Światowej. Zwiedzanie uwrażliwiło uczniów na los innych oraz skłoniło ich do głębokiej refleksji nad istotą człowieczeństwa i potrzebą pielęgnowania takich wartości, jak wzajemny szacunek, przyjaźń, tolerancja i miłość. Drugim punktem edukacyjnym był Kraków- Zamek Królewski na Wawelu- wraz z wawelskim wzgórzem to jedno z miejsc o największym znaczeniu historycznym i kulturalnym w Polsce. Uczniowie zwiedzili Zamek Królewski na wawelskim wzgórzu, który jest symbolem narodowym określającym przez wieki tożsamość Polaków. Sale I piętra Zamku, gabinet porcelanowy, sale z dziełami sztuki Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Uczniowie uczestniczyli w lekcji: Kamień na kamieniu. Jak budowano Wawel. Zajęcia odbywały się na Wawel Zaginiony, Wawel Podziemny, Lapidarium. Uczniowie zwiedzili Katedrę Wawelską, w której znajdują się groby królewskie- miejsce pochówku polskich monarchów. Zwiedzili Muzeum Katedralne im. Jana Pawła II. Na ekspozycji mogli podziwiać najstarsze, najważniejsze przedmioty związane z kultem religijnym. Podczas wizyty w mieście polskich królów uczniowie mogli zobaczyć jeden z najstarszych symboli miasta- Królewski Dzwon Zygmunta, który zawieszony jest na szczycie Wieży Zygmuntowej z północnej części Katedry na Wawelu. W Kościele Mariackim uczniowie podziwiali ołtarz Wita Stwosza, który często uchodzi za najważniejsze dzieło sztuki, jakie posiadamy w Polsce. Kolejnym punktem edukacyjnym były Wadowice- Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II. Uczniowie zwiedzili Muzeum, którego misją jest upamiętnienie i upowszechnienie wiedzy na temat życia oraz kapłaństwa Ojca Świętego Jana Pawła II, którego pontyfikat i przesłanie zajmuje wyjątkowe miejsce w polskim dziedzictwie narodowym. Uczniowie wyruszyli w podróż śladem Jana Pawła II pod opieką przewodnika muzealnego obejrzeli wystawy. Niezapomnianym wrażeniem był przejazd wycieczka wspomnień kolejką wadowicką śladami Ojca św. Jana Pawła II -Szlak Karola Wojtyły. Trasa obejmowała wszystkie miejsca w Wadowicach związane z życiem Karola Wojtyły. Wycieczka była idealnym sposobem aby zapoznać młodzież z ważniejszymi miejscami w Wadowicach, które odegrały w życiu Ojca Świętego ogromną rolę, jest ciekawym rozwiązaniem na upamiętnienie historii życia Jana Pawła II. Na trasie wycieczki znalazła się także Wieliczka- Muzeum Żup Krakowskich- uczniowie zwiedzili z przewodnikiem kolekcję solniczek, która zaliczana jest do najcenniejszych na świecie. Wykonane są ze złota, porcelany, szlachetnych kamieni czy masy perłowej. W najbardziej reprezentacyjnej komnacie Zamku Żupnego „Izbie Grodziego” uczniowie obejrzeli wizerunki żupników, administratorów, urzędników związanych z przedsiębiorstwem solnym. Wśród wystaw szczególną uwagę uczestników zwróciła kasa pancerna, największy i najcenniejszy obecnie eksponat w Zamku Żupnym. Uczniowie byli też na wystawie archeologicznej, która zabrała ich w podróż w głąb starożytnego świata duchowości pokazując różne formy pochówku. Wzięli udział w warsztatach edukacyjnych „Bohaterowie wielkich podziemi” gdzie podzieleni na grupy „załogi kopalniane” rozwiązywali różne zadania. Punktacja pozwoliła na wyłonienie zwycięskiej drużyny. Zjazd Szybem Daniłowcza i przejście trasy turystycznej było niezapomnianym wydarzeniem. Uczniowie przeszli przez 20 komór i korytarzy, odwiedzając poznali historię tego miejsca, a jednocześnie mogli podziwiać uroki podziemnego świata. Ostatnim punktem wycieczki był pobyt w Ojcowie na Zamku Pieskowa Skała- uczniowie zwiedzili zewnętrzną przestrzeń zamku oraz mogli podziwiać wystawy stałe: Europejskie style i mody w sztuce, Kulturę Staropolską, Historię Pieskowej Skały, angielskie wnętrza z kolekcją obrazów. Szczególną uwagę zwrócili na kulturę staropolską. Uczniowie zwiedzili wystawę czasową pod hasłem „Obraz Sentymentalny” Andrzeja Nowaka-Zemplińskiego. Uczestnicy wycieczki odwiedzili największą jaskinię Ojcowskiego Parku Narodowego – Jaskinię Łokietka, która składa się z korytarzy i dwóch dużych sal Rycerskiej i Sypialni oraz dwóch mniejszych. Uczniowie zobaczyli przed zamkiem Pieskowa Skała, maczugę Herkulesa. Jest to charakterystyczna część krajobrazu Ojcowskiego Parku Narodowego. Zapoznali się z legendą o Maczudze Herkulesa. Bazą noclegową był Hotel Secesja w Krakowie , gdzie uczniowie w bardzo warunkach korzystali z noclegu i wyżywienia.
Wycieczka dla uczniów Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Rumianie stanowiła bogate źródło przeżyć, a jednocześnie przyczyniła się do kształtowania i rozwijania uczuć patriotycznych, społecznych, estetycznych, które mają decydujący wpływ na kształtowanie cech charakteru, takich jak koleżeńskość, wytrwałość zaradność.
Autor tekstu : Hanna Kirchhof