www.gminarybno.pl

Drukuj

Wstęp do meteorologii

Opublikowano 2016-10-21 13:31:05. Artykuł wyświetlono: 784 razy.

Pogoda jest fascynującym zjawiskiem przyrodniczym, rządzącym się swoimi prawami. Człowiek od zawsze interesował się pogodą. Chciał wiedzieć jaka pogoda będzie jutro, za tydzień, jakie będzie lato, a jaka zima? Dlatego też warto zainteresować uczniów zjawiskami meteorologicznymi.

Dnia 20 X 2016 r. Szkołę Podstawową im. Ks. Jana Twardowskiego w Rumianie odwiedzili pracownicy Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa z Puław. Pan Leszek Purchała i Pan Tomasz Jóźwicki z Państwowego Instytutu Badawczego wspólnie z uczniami kl. IV- VI udali się do ogródka meteorologicznego i stacji meteorologicznej. Uczniowie poznali zasady działania stacji, urządzenia, które wykorzystuje się do obserwacji pogody. Duże zainteresowanie wzbudził heliograf, paski do heliografu (letnie, zimowe, przejściowe), a także dzienniczki meteorologiczne i wykazy miesięcznych obserwacji. W ogródku dydaktycznym uczniowie poznali szczegółowe zasady działania barometru mechanicznego, który służy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego. Kolejnymi urządzeniami które zostały szczegółowo pokazane i omówione sposoby ich wykorzystania: to higrometr, termometr mechaniczny, deszczomierz, termometr glebowy i kombitester.

Wspólne spotkanie z pracownikami pozwoliło zrozumieć, że kształcenie proekologiczne pozwala zrozumieć zmiany klimatu. Chyba nie ma lepszej sposobności do poruszania zagadnienia zmian klimatu niż w trakcie dokonywania samodzielnych pomiarów meteorologicznych. Jest to doskonała okazja aby obudzić w najmłodszych poczucie współodpowiedzialności za świat, szczególnie w kontekście oszczędzania energii przy wykonywaniu codziennych czynności. Lekcje prowadzone poza sala lekcyjna pobudzają zainteresowania uczniów omawianym tematem, szczególnie wówczas, kiedy nauczyciel ma do dyspozycji rekwizyty lub teoria łączy się z codzienna praktyką. Uczniowie mogą na własne oczy i we własnych dłoniach doświadczyć wydawałoby się skomplikowanych procesów fizycznych rządzących światem.

źródło: SP Rumian




 
powiększ tekst
pomniejsz tekst
statystyka